Ó Fortuna! / Delphine Prokešová & Daniel Pešta
Artinbox Gallery uvádí:

Delphine Prokešová & Daniel Pešta: Ó FORTUNA
Artinbox Gallery, (21. 3. – 30. 5. 2025)
Kurátorky: Nadia Rovderová, Radana Ulverová a Terezie Zemánková
Vizuální ponor do témat štěstí, osudu, predestinace, transformace z hlediska muže, ženy, jednotlivce, komunity, společnosti… v dnešním globalizovaném a měnícím se světě.
Příchod jara slavíme v Artinbox Gallery výstavou, která zkoumá zdánlivě banální, přitom však ta nejzásadnější životní témata. Prostřednictvím magických objektů a koláží francouzské umělkyně Delphine Prokešové a fantaskních obrazů a objektů českého vizuálního umělce Daniela Pešty hledáme odpověď na otázky: Co je štěstí? Přeje odvážným? Přeje připraveným? Je každý svého štěstí strůjcem? Nebo jsou cesty osudu nevyzpytatelné? A co naděje? Umírá poslední? A láska? Vítězí? Vítězí pravda?
Multimediální vizuální umělec Daniel Pešta (narozen 1. května 1959 v Praze)
se vyjadřuje širokou škálou výtvarných technik od klasické malby přes tvorbu asambláží, objektů a fotografií až po site-specific instalace, videoart a performance. Tento rozmanitý a invenční projev mu zdaleka neslouží jen k estetizaci zvoleného tématu. Jeho tvorba je synkretickým, neustále se vyvíjejícím celkem, jehož jednotlivé kapitoly s sebou nesou originální symboliku i ikonografii, které si žádají jedinečné výtvarné pojetí.
V tematicky kompaktních cyklech Pešta reflektuje současnou i historickou roli Homo sapiens, který je jako jediný z živočišných druhů nositelem genu zla, a ve svých dílech zkoumá jeho projevy. Jeho ústředním tématem je dlouhodobě předurčení lidského osudu genetickým, rasovým, sociálním či genderovým původem, politickým režimem, ale i vzorci chování v primárních rodinách, z nichž bývá nad lidské síly se vymanit. S nemilosrdným sarkasmem glosuje lidské malichernosti a vysmívá se patologickým mocenským chtíčům. Do kontrastu s nimi klade existenci univerzálního řádu, který pozemská dramata staví do jiné perspektivy a lidskému životu nabízí hlubší smysl a spirituální přesah.
Daniel Pešta se účastnil dlouhé řady významných mezinárodních expozic v Čechách i zahraničí. Zatím poslední z jeho samostatných výstav byl projekt Something is wrong, který se konal v rámci bienále současného umění v Benátkách roku 2024. Doposud největší samostatnou výstavu pod názvem De-termination mu roku 2018 uspořádalo Centrum současného umění DOX v Praze.
V galerii Artinbox byla Peštova díla zastoupena již v mnoha různých kontextech. Jeho dialog s Delphine Prokešovou v projektu Ó Fortuna nabízí konfrontaci dvou zcela odlišných uměleckých přístupů k otázkám předurčení osudu člověka i lidstva a možností jej ovlivnit.
Delphine Prokešová (1975) je francouzská umělkyně žijící v Praze. Studovala dějiny umění na Institutu D’etudes Supérieures des Arts v Paříži a výstava Ó Fortuna v Artinbox Gallery – v tandemu s Danielem Peštou na mezinárodní výtvarné scéně již etablovaným – je prvním veřejným představením jejího díla, které ona sama vnímá jako „zdroj neustálého poznávání a zkoumání prostřednictvím mnoha materiálů, technik a forem“.
Na výstavě na téma osudu a štěstí je zastoupena svými kolážemi, 3D sérií o tarotu (Tarot), autorskými tarotovými kartami, objekty, výšivkami (série Folklore a Maps of coexistency z roku 2021) a zeměpisnými mapami, jejichž prostřednictvím nápaditě řeší v projektu Moře pro všechny nejen to, co v Česku chybí, ale i současné politické konflikty.
Soubor imaginativních koláží nazvaný Will I meet success? realizovala na základě katalogu absolventů DAMU ročníku 2022/23, kdy vytvořila jejich portréty inspirované divadlem. V této sérii se zamýšlí nad pojmem úspěch a klade si otázky: „Co nás dělá úspěšnými? Je úspěch spojen se slávou? Co jsme ochotni obětovat, abychom uspěli?“ Za použití karet vytvořila každému z nich předpověď, aby za desetlet bylo odhaleno, jestli se naplnila. Ale možná také, že zůstane navždy skryta…
Trojrozměrné objekty Delphine Prokešové, vystavené v hlavním sále, se řadí k tarotovému umění datovanému v Evropě již od 14. století. Jeho moderní podoba představuje expresivní médium zahrnující nejen nástroje pro věštění, ale i rozmanité formy uměleckého vyjádření. Inspiračním zdrojem k této sérii byla Tarotová zahrada od Niki de Saint Phalle s monumentálními sochami a také kultovní film Svatá hora „prokletého“ Alejandra Jodorowského. Záměrem autorky bylo, abychom si představili sami sebe v prostředích, které vytvořila, a tím intuitivně pochopili symboliku a význam karet Velké arkány.