Markéta Luskačová: Azylový dům Chiswick Women’s Aid – prodlouženo do 18. 10. 2021
(31. 8. – 7.10. 2021)
Markéta Luskačová: Azylový dům Chiswick Women´s Aid 1976 – 77
(31. 8. – 7. 10. 2021) – prodlouženo do 18. 10. 2021
kurátorka: Nadia Rovderová, text k výstavě: Antonín Dufek
otevřeno úterý – čtvrtek: 16 – 18 h.. nebo po předchozí telefonické domluvě: +420 777 748 433
Markéta Luskačová: Azylový dům Chiswick Women´s Aid 1976 – 77
Poprvé, nejen v České republice, ale jako celosvětovou premiéru, máme tu čest představit fotografický soubor Markéty Luskačové z let 1976-77, z vůbec prvního azylového domu pro týrané ženy a děti v Londýně. V době vzniku se bohužel téma nesetkalo s náležitým ohlasem, časopisy snímky neotiskly, společnost nejevila o téma zájem. Půl století poté se ukazuje, nakolik závažné a ignorované téma to bylo a je. Londýnské nakladatelství CRB / Café Royal Books vydalo v roce 2020 publikaci Chiswick Women’s Aid 1976-77, kde teprve po 44 letech byly tyto fotografie Markéty Luskačové vůbec poprvé publikovány. Snímky se vyznačují silnou empatii pro lidi v komplikované a tíživé životní situaci. Na některých fotografiích mají na sobě děti kartonové masky, které ovšem nebyly součástí hry. Účelem bylo, aby otcové dětí nemohli na fotografiích poznat jejich obličeje a zjistit tak, kde se nacházejí. V té době se v azylovém domě, původně určeném pro 42 lidí, tísnilo 140 žen a dětí. Zakladatelka domu dodržovala pravidlo, že žádnou ženu, nebo dítě nenechá nikdy v tísni a všem poskytne ochranu. “Tyto snímky jsou obzvláště aktuální dnes, kdy lockdown způsobil dramatický nárůst domácího násilí” říká autorka fotografií. Výstavou chceme upozornit na přetrvávající problém a její součástí bude rovněž beseda s odborníky na dané téma.
Nadia Rovderová, srpen 2021
Chiswick Women’s Aid Markéty Luskačové
Brzy po příchodu do Anglie v roce 1975 vytvořila Markéta Luskačová reportáž z Asyloveho domu pro týrané ženy a děti: Markéta Luskačová, Chiswick Women’s Aid 1976-77. Kniha – spíš brožura – vyšla teprve loni v respektované edici dokumentárních souborů britských fotografů z konce minulého století Cafe Royal Books v nákladu 500 ks. Redaktorem edice je Craig Atkinson. Trvalo tedy přes čtyřicet let, než fotografie mohly najít své publikum, i když jistě hodně jiné než to, jemuž byly původně určeny. Publikace s osmnácti kvalitními reprodukcemi, bohužel bez textu, věrně tlumočí tehdejší charakter fotografických pozitivů. Na webu autorka k fotografiím přidala komentáře, za něž můžeme být vděčni a význam její story umocňují. V Chiswicku, čtvrti v západním Londýně, byl totiž vůbec první útulek pro týrané matky s dětmi v Anglii. Musel tedy být jedním z prvních na světě, a to platí i o reportáži o něm. Z autorčiných komentářů k jednotlivým fotografiím se dozvídáme: „Útulek byl připraven pro asi 40 žen a dětí, ale v době, kdy jsem tam fotografovala tam žilo 140 žen a dětí. Ráno byla těla všude.“ Další snímky ukazují ženy a děti různých odstínů pleti, smutně posedávající, ale také při obvyklých dětských hrách. Pro děti žijící „v tlupě“ nebyl pobyt tak hrozný, jako pro jejich matky. Papírovou masku má ale jedno z dětí ne jako součást hry, ale aby je otec nemohl poznat. Na jiném snímku vidíme děti hledící ven za neprůstřelným sklem. Jít ven by bylo jistě nebezpečné. Fotografie na obálce zobrazuje početnou demonstraci s transparenty před útulkem. Zakladatelka Erin Pizzey, která měla program otevřených dveří, žádné matce s dětmi neodmítla poskytnout asyl, a za to byla předvolána k soudu a obviněna z přeplnění domu a z porušováni bezpečnostních pravidel. Hned na počátku svého anglického pobytu Luskačová tedy prokázala schopnost udělat „story“ pro tisk (jedinou v jejím díle?), fotografie jsou výstižné a nápadité, příběh je strhující. Bohužel její práce nebyla tehdy publikována. Autorka byla v obtížné situaci: „Práci jsem dělala pro Magnum v letech 1976-1977, když jsem čekala našeho Matěje. Párala jsem se s tím řadu měsíců, skoro rok. Dílem proto, že to byla první práce pro Magnum, dílem proto, že jsem si naivně myslela, že když fotografie budou silné, tak to těm ženským s dětmi pomůže. Magnum to plánovalo distribuovat do dvanácti zemi. Každou fotografii jsem musela nazvětšovat dvanáctkrát. Skončila jsem s tím týden předtím, než jsem šla do porodnice. Počítala jsem, že honorář za publikování mi přinese něco jako mateřskou, ale za čas jsem dostala dopis od Anny Obolenski, sekretářky Magna, napsala: „sorry, story out of fashion“. Nikdo to neotisknul. Dvě nebo tři fotografie jsou ve sbirce Arts Council of Great Britain. Později malý časopis v Kalifornii Mother Jones jich pár otisknul, ořezaných a bídně vytištěných.“ (e-mail z 4. 4. 2020) Do výtisku v Moravské galerii Markéta vepsala: „Byla to zakázka od Magna. Má první a poslední.“ Zvlášť pak připsala: „Téma je to teď stejně akutní jako před lety, během ‚lockdown‘ domácí násilí zaznamenalo 200% nárůst.“ Soubor Luskačové je jistě jedním z prvních na toto stále žhavé téma, a i když jde o zakázku v době vzniku nepublikovanou, má platnost příkladné fotografické story.
Antonín Dufek
…………………………………………………………………………………………………………………….
Výstava Markéty Luskačové byla podpořena Státním fondem kultury. Celoroční program Artinbox Gallery podpořili: Ministerstvo kultury České republiky, Městská část Praha 1.
…………………………………………………………………………………………………………………….
Výstava obsahuje 20 originálních fotografií Markéty Luskačové: vysokostálý pigmentový tisk, bavlněný papír Hahnemühle, signováno a popsáno autorkou. Originální fotografie je možné zakoupit. Formát 30 x 40 cm, cena: 45 000 Kč, Formát 40 x 50 cm, cena: 54 000 Kč
…………………………………………………………………………………………………………………….
CURRICULUM VITAE MARKÉTA LUSKAČOVÁ
1944 narozena v Praze
1958–1961 jedenáctiletá střední škola v Chrudimi a v Praze, maturita z češtiny, ruštiny, matematiky a dějepisu
1961–1967 studium sociologie kultury, Univerzita Karlova, Praha
1966–1969 postgraduální studium fotografie, FAMU, Praha
PRÁCE
1968 začátek kariéry fotografky na volné noze
Fotografie:
1964–1972 Poutníci na Slovensku
1967–1974 cyklus z horské vesnice Šumiac na Slovensku
1968 Jazzový klub Reduta, Praha
1970–1972 Divadlo za branou, Praha
1972,73,1985+ Fotografování v Irsku
1992
1974–1975 Fotografování pouličních trhů v Londýně
1974–2018 ve východním Londýně, Spitalfields
1976–1980 Nomineé Photographer v Magnum Photo, Paříž
1976–1977 Chiswick Women’s Aid, 1. azylový dům pro týrané ženy a děti v Londýně
1975–1990 Londýnští pouliční hudebníci
1977 narodil se syn Matthew Emanuel
1976–1980 fotografování v severovýchodní Anglii: Beaches and Juvenille Girl’s Jazz Bands
1986–2000 Citizen 2000, pořad stanice Channel 4 dokumentující život dvaceti dětí v Británii
2000 Durham Cathedral & Chorister School, Velká Británie
1998–2014 fotografování dětí v České republice
1998–2020 fotografování karnevalů v České republice, zejména karnevalů skupiny Roztoč, Roztoky
VYBRANÉ SAMOSTATNÉ VÝSTAVY
1971 Divadlo za branou, Praha, Československo (katalog Poutě)
1978 Side Gallery, Newcastle upon Tyne (+ Sirkka L. Kontinnen), Velká Británie
1983–1984 Victoria and AIbert Museum, Londýn. Velká Británie (katalog Pilgrims)
1984 Museum of Modern Art, Oxford, Velká Británie
1986 Ksiaz, Polsko
1989 Museum of Childhood, Bethnal Green, Londýn, Velká Británie
1989 Galería Visor, Valencie, Španělsko
1991 Whitechapel Gallery, Londýn, Velká Británie (katalog Photographs from Spitalfields)
1991 Nottingham Castle, Nottingham
1991 GHMP, Praha, Československo (katalog Poutníci)
1992 Ayuntamiento de Murcia, posléze Madrid, Salamanca, Jérez, Palma de Mallorca, Santa Cruz de Tenerife, Španělsko
1994 Staroměstská radnice, Praha, Česká republika
1994 Stills Gallery, Sydney, Austrálie
1994 Divadlo Karla Pippicha, Chrudim, Česká republika
1995 Východočeská galerie, Pardubice, Česká republika
1996 Galerie 4, Cheb, Česká republika
1998 Stills Gallery, Sydney, Austrálie (katalog Unknown Remembered)
1999 Open Eye Gallery, Liverpool, Velká Británie
1999 EIi Lemberger Museum of Photography, Tel Hai, Galilea, Izrael
2000 Pražský dům fotografie, Praha, Česká republika
2001 Dom fotografie, Poprad, Slovensko
2001 The British Council, Praha, Česká republika
2001 Galerie Fait et Cause, Paříž, Francie
2001 Focus Gallery, Londýn, Velká Británie
2004 Muzeum Soběslav, Česká republika
2011 Středočeské muzeum v Roztokách, Česká republika (katalog O smrti, o koních a jiných lidech)
2011 Michigan State University Museum, East Lansing, USA
2013 Piper Gallery (+ Francis West), Londýn, Velká Británie
2014 National Czech and Slovak Museum and Library, Cedar Rapids, USA
2014 Leica Gallery, Praha (katalog: Markéta Luskačová Fotografie 1964–2014)
2015 Galéria 19, Bratislava, Slovensko
2016 Latitude, Huelva, Španělsko
2016 Musée International du Carnaval et du Masque, Binche, Belgie
2017 České centrum Paříž, Francie
2017 Palacio de Pimentel, Valladolid, Španělsko (katalog Primero y Ultimo)
2018 České centrum Mnichov, Německo
2018–2019 Tate Britain, Londýn, Velká Británie
2019 Martin Parr Foundation , Bristol, Velká Británie
2020 Fiducia, Ostrava, Česká republika (O smrti, o koních a jiných lidech)
2020 Kestle Barton Gallery, Helston, Velká Británie
VYBRANÉ SKUPINOVÉ VÝSTAVY
1969 Fotografické cykly a seriály, Obecní dům, Praha, Česká republika
1972 Tři fotografové, Galerie umění Roudnice nad Labem (+ Ivo Gil, Pavel Štecha), Česká republika
1975 Women of Photography, San Francisco MOMA, San Francisco, USA
1983 Personal Choice: A Celebration of Twentieth Century Photographs, Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie
1985 Through the Looking Glass, Barbican, Londýn, Velká Británie
1987 Three British Photographers (společně s Martinem Parrem a Chrisem Killipem), Mexico City, Mexiko
1990 Spišské muzeum (+ Peter Župník, Janusz Moniatowicz), Levoča, Slovensko
1993 An Historical Survey, Museum of Modern Art. New York, NY, USA
1995 Luz y Tiempo, Centro Cultural del Arte contemporaneo, Mexico City, Mexiko
1995 Der Geduldige Planet, Curych, Švýcarsko
2000 Photography and Time, Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie
2002 Česká a Slovenská fotografia 80. a 90. rokov 20. storočia, Dom umenia, Bratislava, Slovensko
2003 The Cathedral (s Johnem Kippinem a Johnem Riddy), Baltic Centre for Contemporary Art, Velká Británie
2003 Les choix d’Henri Cartier–Bresson, Fondation Henri Cartier–Bresson, Paříž, Francie
2006 Closed Eyes, Brandts Museet for Fotokunst, Odense, Dánsko
2008 Fotogenie identity, Paměť české fotografie, Pražský dům fotografle, Praha, Česká republika
2010–2011 Pictures by Women: A History of Modern Photography, Museum of Modern Art, New York, USA
2012 Another London, Tate Britain, Londýn, Velká Británie
2014 Witches and Wicked Bodies, Scottish National Gallery, Velká Británie
2016 Feminine!, Artinbox, Praha, Česká republika
2016–2017 In Your Dream You Saw a Way to Survive and You Were Filled with Joy, putovní výstava, Hayward Gallery, Londýn, Velká Británie
2017–2018 Collected Shadows, putovní výstava, Hayward Gallery, Londýn, Velká Británie
2018 Women by Women, Baltic, Velká Británie
2018 Modern Landscape, Barbara Hepworth Museum, Velká Británie
2019 Distinctly, Open Eye Gallery, Liverpool, Velká Británie
2019 Seaside Photographed, Turner Contemporary, Margate, Velká Británie
FOTOGRAFIE VE VEŘEJNÝCH SBÍRKÁCH
Archive of Modern Conflict, Londýn, Velká Británie
The Collection of the Arts Council of Great Britain, Londýn, Velká Británie
Muzeum umění a designu, Benešov, Česká republika
Arthur Andersen, Londýn, Velká Británie
Bibliothèque nationale de France, Paříž, Francie
Brandts Museet for Fotokunst, Dánsko
Bruce Bernard Collection, Velká Británie
Clifford Chance, Londýn, Velká Británie
Eli and Edythe Broad Art Museum, Michigan State University, East Lansing, USA
Eric Franck Fine Art Collection, Londýn, Velká Británie
Foundation Cultural, Mexico City, Mexiko
FRAC Rhone-Alpes, Francie
George Eastman Museum Collection, Rochester, USA
IVAM, Valencie, Španělsko
Israel Museum, Jeruzalém, Izrael
James Hyman Collection, Londýn, Velká Británie
Martin Parr Foundation, Bristol, Velká Británie
Michigan State University Museum, East Lansing, USA
Moravská galerie, Brno, Česká republika
Museum of Art, Ein Harod, Izrael
Musée International du Carnaval et du Masque, Binche, Belgie
Museum of Modern Art New York, USA
National Gallery of Australia, Canberra, Austrálie
National Gallery, Washington, USA
National Gallery of Ireland, Irsko
National Media Museum, Bradford, Velká Británie
National Portrait Gallery, Londýn, Velká Británie
Royal Festival Hall, Londýn, Velká Británie
Salamanca University, Salamanca, Španělsko
San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, USA
Side Gallery, Newcastle upon Tyne, Velká Británie ·
Slovenská národná qaléria, Bratislava, Slovensko
Spišské museum, Levoča, Slovensko
Stedelijk Museum Amsterdam, Nizozemsko
Tate Britain, Londýn, Velká Británie
The British Council, Valencie, Španělsko
The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, USA
Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha, Česká republika
University of Newcastle, Austrálie
Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie
Wilson Centre for Photography, Londýn, Velká Británie
VYBRANÉ PUBLIKACE A ČLÁNKY
Camera, Luzern, 8/1969, text Anna Fárová
Fotografie, Praha, 9/1969, text Karel Dvořák
Poutníci, Divadlo za branou, Praha1971, text výstavního katalogu Josef Topol
Creative Camera, Londýn, 10/1971
Camera, Luzern, 4/1974, text Allan Porter
DU Magazine, Curych, 12/1974
The British Image II, Londýn, 1976
Camera Mainichi, Tokio, 12/1976
Aperture 91, New York, 1983, text Mark Haworth-Booth
Creative Camera, Londýn, Photographs from Ireland, 11/1983
Pilgrims, V & A Museum, Londýn, katalog k výstavě 1983/1984, text Mark Haworth-Booth
Pilgrimage of Faith, New Society, Londýn, 16. 2. 1984, text Peter Fuller
Pilgrims, The Arts Council, Londýn, katalog k putovní výstavě 1985, text John Berger, Joanna Drew
Creative Camera, Londýn, celé číslo 1/1987, text Tom Evans, Josef Topol
Photographs from Spitalfields, The Whitechapel Art Gallery 1991, katalog k výstavě, Londýn, texty: Mark Holborn, Chris Killip, David Widgery
Independent Magazine, Londýn 3/1991, text Bruce Bernard
Poutníci, GHMP, Dům u kamenného zvonu, Praha, 1991, text v katalogu Marie Judlová, Jitka Hauptvogelová
Creative Camera, Londýn 10–11/1991, text Gerry Badger
Unknown Remembered (Photographs of Children 1968–1998), Stills Galery, Sydney, 1998, text Colin Osman
Markéta Luskačová – Monografie, Torst, Praha 2001, text Gerry Badger, Marie Klimešová
Moravská Galerie, Brno, 2000, text v katalogu Antonín Dufek
B+W photography, USA, 2009, text Dan Brierly
O smrti, o koních a jiných lidech, Středočeské muzeum Roztoky u Prahy, 2011, text v katalogu Howard Bossen, Robert Silverio
Come Carnival: Entwined and in Play, Marketa Luskacova and Francis West, Piper Gallery, Londýn, 2013, text v katalogu Elizabeth Perrotte
Markéta Luskačová (Fotografie 1964–2014), Leica Gallery, Praha, texty Markéta Luskačová, Irena Murray
To Remember (London Street Musicians 1975–1990), 2016, texty John Berger, Howard Bossen, Markéta Luskačová
Markéta Luskačová, Primero y Ultimo, Palacio Pimentel, Valladolid, 2017, text katalogu Stanislav Škoda
Tenderness of True, Black + White Photography, Cool, Creative and Contemporary, Londýn, 7/2017, text Alex Schneideman
Financial Times Weekend 17/11, 2018, text Rachel Spence
“By the Sea” Photographs from NorthEast 1976–1980 (úvod Markéta Luskačová, RRB Photobooks, Bristol, 2019)
Chiswick Women’s Aid, Cafe Royal Books, 2020, Velká Británie
Ireland, Cafe Royal Books, 2021, Velká Británie
New Perspectives, National Gallery of Ireland, strany 72–73, 2021, Irsko
Fotograf, 2/2021, text Antonín Dufek
Foto, 6/2021, text Antonín Dufek