Daniel Pešta
Daniel Pešta: ŠKOLA / SCHOOL
(10. 2. – 30. 3. 2017)
kurátorka / curated by: Nadia Rovderová
Reportáž České televize o výstavě je k vidění zde: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097206490-udalosti-v-kulture/217411000120211/obsah/522611-vystava-malire-daniela-pesty
Rozhovor Karla Oujezdského s autorem a kurátorkou pro Český rozhlas najdete zde: http://www.rozhlas.cz/mozaika/vytvarne/_zprava/1698336
Fotografie z příprav, instalace a vernisáže najdete zde: https://www.facebook.com/pg/ArtinboxGallery/photos/?tab=album&album_id=1326747197397965
Událost na facebooku můžete sledovat a účast potvrdit zde: https://www.facebook.com/events/1344470092292804/?active_tab=about
Video z vernisáže od Cyrila Höschla: Dan Pešta Škola. (V malém sále malé a velké pecky od Kurt Gebauera): https://www.youtube.com/watch?v=AK647oEWYmg&feature=youtu.be
Jak nás školy utváří? Vztahy, spolužáci, učitelé, vědomosti, pravdy i manipulace s informacemi o světě a společnosti. Autor se vrací do dob ponurého socialismu, kdy sám dospíval, nachází zde mnoho temného, jenž dodnes přetrvává, ale zároveň laskavě otevírá i dobré vzpomínky. Formou malby, objektů, asambláže i videa Daniel Pešta rozjímá podobně jako David Salinger v knize “Kdo chytá v žitě”, či Evan Hunter v “Džungli před tabulí”. Autor má svým specifickým způsobem blízko k odkazu surrealistů, pracuje se svými, potažmo našimi sny, vizemi, poslouchá něžné i potemnělé hlasy z podvědomí… Jaké byly a jsou naše sny o budoucnosti? etzhnrůoPUIl)
Minulost, vzpomínky. Vlastní i cizí. Vzpomínky na dětství – tu milé, nostalgické, tu s existencionální, či až hororovým nádechem… Tváře neznámých, často už mrtvých anonymních lidí z alb, které autor kupuje v antikvariátech a zasazuje je do svých obrazů a objektů. Téma minulosti a vzpomínek Daniel Pešta rozvíjí už desítky let. Těm nejrannějším vzpomínkám z dětství, z období povinné školní docházky, se začal víc věnovat přibližně před pěti lety. V roce 2011 vznikl první obraz z tohoto cyklu, naši expozici ním zahajujeme. Portréty konkrétních dětí z romské školy (I was born in your bed) stojí v kontrastu s obrazem německé holčičky Heidi s hákovým křížem na šatičkách. Období, které jsme si zvykli vnímat jako šťastné a bezproblémové, v sobě nese počátky všeho, co bude následovat.
Téma „škola“ se může zpočátku jevit jako lapidární, ale m. j. i na tomto základu dnes stojí každý z nás. I tento základ určuje, zda stojíme, či padáme. Mnoho faktorů nás formuje: geny, talenty, rodina, škola, společnost, přátelé, nepřátelé, dobré či špatné party, politický režim, učitelé, které jsme si nevybrali, přesto nás (tu více, tu méně) formovali. Zareagovalo v našem dětství okolí na naše talenty, zájmy, touhy, nebo nám určili škatulku, kam máme patřit a na víc se nás nikdo neptal? Obraz Bílé límečky prezentuje jednu z častých alternativ. Objekt „Nevěsty“ zas jinou… Končí dětství, končí radost, slýchávali jsme v dětství. Musí tomu tak být? Jsme na správné cestě, nebo na scestí? Následky bývají fatální, často rozhodují o našem celoživotním štěstí a spokojenosti…
Nadia Rovderová, Praha, únor 2017
(Expozici doplňuje společný obraz Daniela Pešty a Luboše Plného. Autorskou výstavu Luboše Plného připravujeme v Artinbox Gallery na duben a květen 2017. V malém sále galerie je k vidění výběr z díla Kurta Gebauera, kterého výstava Sametové podzemí byla v galerii k vidění do konce ledna 2017. Knihu Kurtura, kterou s autorem připravujeme, uvedeme v průběhu března 2017.
Daniel Pešta se narodil v roce 1959 v Praze, je absolventem Výtvarné školy Václava Hollara. Během totalitního režimu se pohyboval mimo oficiální kulturu. Věnoval se především kresbě a pracoval v oblasti užité grafiky. Po roce 1989 navrhoval grafické cykly pro vydavatelství klasické hudby, za knižní a plakátovou tvorbu získal ocenění.
Postupy při navrhování plakátů, které u Pešty vždy balancovaly na hranici malby, vyústily na přelomu osmdesátých a devadesátých let do oblasti volné tvorby. Nejprve studuje figuru, ztvárňuje její zranitelnost, později se věnuje portrétu, ve kterém se soustředí především na jeho expresi. Postupně se jeho práce abstrahují, redukuje barevnost a začíná se přibližovat k podstatě svého výrazu, pro něj typického, který je zcela mimo tendenční vlivy.
Po roce 1998, kdy se vrací z prvního studijního pobytu v New Yorku, začíná experimentovat s různorodými materiály, jako je papír, vosk, kůže nebo transparentní pryskyřice. Právě haptické materiály umožnily autorovi ještě více proniknout do složitosti lidského nitra. Tyto práce balancují na hranici naturalistické syrovosti, dotýkají se nejcitlivějších témat, jako je zrod života a jeho zmar, jdou na dřeň lidské podstaty. Zmíněné atributy se prolínají jeho tvorbou dodnes a staly se pro autora signifikantní.
Typický se pro Peštu stává symbol červeného provázku – červené nitě v barvě krve, která prostupuje celou jeho tvorbou a která symbolizuje nejen nevyhnutelnost osudu, ale i nekonečný příběh lidského rodu. Zamotává, prošívá a perforuje křehkou existenci jedince. Do transparentní pryskyřice zatavuje příběhy celých generací, které vyhledává na dobových fotografiích. Vznikají rozměrné „Genetické kódy“ a cykly „temných asambláží“ s tematikou bezpráví a ztráty důstojnosti. Do pryskyřice nekompromisně zatavuje své starší obrazy či objekty do přísných bloků a sloupů, čímž relativizuje smysl tvorby samotné, ale zároveň tím paradoxně otevírá další výrazové možnosti. Téma portrétu Pešta postupně transformuje do výrazu masky, kterou vnímá jako symbol přetvářky a anonymity. Maska se pro něj stává ústředním motivem jak v jeho konceptuálních projektech, tak v autorských videoartech. Jeho videa hovoří jasným jazykem, bez pomocných dějových informací. Obsahově se Peštova tvorba často dotýká politické či sociální tematiky, zabývá se též analýzou vlastních snů, které si systematicky zaznamenává, zůstává však vždy výtvarně konkrétní. Geneze jeho děl podléhá precizním přípravám, na jejichž konečné podobě pracuje i několik let.
Daniel Pešta se řadí mezi tzv. multimediální umělce. Nenechavá se omezovat jedním médiem, ale vytrvale experimentuje v celém spektru výrazových prostředků, v nichž se potkávají všechny naše smysly.
SAMOSTATNÉ VÝSTAVY (VÝBĚR)
2016 Záznamy noční hlavy, White Gallery, Litomyšl
2015 Skvělý nový svět, DOX
2015 Art Biennale, Palazzo Bembo, (Personal Structures), Venice
2014 I was born in your bed, Jízdárna Zámeckého návrší, Litomyšl
2013 I was born in your bed, Sala del Camino, Benátky, Itálie
2013 Umění uprostřed katastrofy, Deutscher Bundestag, Berlín, Německo
2012 Na jiné planetě (Ve jménu lásky…), Artinbox, Praha (se Suzanne Pastor)
2012 Gravitation Zero, Umělecké muzeum, Solingen, Německo
2011 Levitation, Kulturněhistorické muzeum-Dům Felixe Nussbauma, Osnabrück, Německo
2010 Levitace, Muzeum Montanelli, Praha
2010 Galerie Maier-Hahn, Düsseldorf, Německo
2007 Sweet Home, Akropolis, Praha
2005 Hot Doks2, Galerie Palais am Festungsgraben, Berlín, Německo (s Václavem Bláhou)
2005 Hot Doks1, Kunsthalle, Frankfurt nad Mohanem, Německo (s Václavem Bláhou)
2002 Bílá zóna, Galerie Kritiků, Praha
2000 Montserrat Gallery, New York, USA
1998 Montserrat Gallery, New York, USA
1993 Karolinum, Praha
SKUPINOVÉ VÝSTAVY (VÝBĚR)
2016 It’s Liquid Experimental Art Architecture and Design Festival, BAU International Academy, Řím
2016 Eurasian Film Festival, Czech Center New York
2016 Self Identities, Laura Haber Gallery, Buenos Aires
2015 Liquid Cities, New York
2015 Hybrid Effects, Palazzo Radetzky, Milan
2015 London Biennale 2015
2014 Venice, Morphos, Sustainable Empire, Puzzels, Palazzo Albrizzi
2014 Now & After, videoart festival, Alexandrinsky Theater in St.Petersburg
2014 Regensburg, Gegenüberstellung (with Markus Lüpertz, Dorota Nieznalska, etc.)
2014 Buenos Aires, Pixels of Identities, Galeria de Arte Laura Haber
2014 Now&After Video Art Festival, Moskva
2014 Geny a Generace, Galerie Artinbox , Praha
2013 Liquid Borders | Bari 2013, Itálie
2013 Kde domov můj?, DOX, Praha
2013 Kdo lže, ten krade, Artinbox, Praha
2013 London Art Biennale, Londýn, UK
2013 blinkvideo.de
2012 It’s Liquid Identities. Videoart Festival, Benátky, Itálie
2012 Factory Art Gallery,“Turn On, Tune In“, Berlín, Německo
2011 Umění porodit, Artinbox, Praha
2010 Francisco de Goya – Vize příznaků a naděje, Solingen Muzeum, Německo
2009 Prague Biennale 4, Praha
2007 Prague Biennale 3, Praha
OCENĚNÍ
2014 Now & After, Gulag Muzeum, Moscow (I was born in your bed), čestné uznání
2009 Nejkrásnější kniha roku, nominace v kategorii katalogů, Praha
2002 Nejkrásnější kniha roku, udělena cena v kategorii bibliofilií, Praha
2001 Florence Biennale 3., udělena cena v kategorii nových medií
1990 Mexico City Biennale 1., udělena cena v kategorii Politický plakát
ZASTOUPENÍ VE SBÍRKÁCH (VÝBĚR)
Kulturněhistorické muzeum/Dům Felixe Nussbauma, Osnabrück, Německo
Umělecké muzeum Solingen, Sbírka pronásledovaného umění, Solingen, Německo
MuMo, Muzeum Montanelli, Praha, ČR
Sbírka Michaela Haydena, Geelong, Austrálie
Muzeum F. (Sochy pro barokní niku), Klatovy, ČR
Národní muzeum plakátu, Mexico City
Muzeum romské kultury, Brno
PUBLIKACE
2010 Daniel Pešta / Levitace
2006 Daniel Pešta / Sweet Home
…………………………………………………………………………………………….
ARTINBOX GALLERY
Perlová 370/3, Dům v Kisně, 11000 Praha – Staré město
tel.: +420 777 748 433, nadia@artinbox.cz, www.artinbox.cz