FEMININE! & FEMININE VINTAGE (26. 2. – 24. 3. 2016)
Srdečně Vás zveme na výstavy: / You are cordially invited to the exhibitions:
velký sál galerie: / the big gallery hall:
10. skupinová tématická výstava: FEMININE!
kurátorka: Nadia Rovderová
Událost na Facebooku můžete sledovat a účast potvrdit zde: https://www.facebook.com/events/462236837320216/
Ukázky vytavených děl a fotoreportáže ze zahájení a průběhu výstav ke shlédnutí zde: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.974117259327629.1073741878.100551130017584&type=3
ženství pohledem žen fotografek:
Petra Áčová
Michelle Adlerová
Barbora Bálková
Veronika Bromová
Jolana Havelková
Milota Havránková
Eva Heyd
Blanka Chocholová
Meyling Ho
Libuše Jarcovjaková
Loli Kantor
Dana Kyndrová
Helena Lukas
Markéta Luskačová
Suzanne Pastor
Minna Pyyhkala
Nadia Rovderová
Tereza z Davle
malý sál galerie: / the small gallery hall:
tématická výstava FEMININE VINTAGE
Ženy na vintage fotografiích autorů, jak anonymních, tak známých:
František Drtikol
Zdenko Feyfar
Eva Fuka
Jaromír Funke
Alexander Hammid
Hella Hammid
Václav Chochola
Jan Lukas
Jaroslav Rössler
Jan Svoboda
Miroslav Tichý
Stanislav Tůma
Josef Větrovský
a další.
Ženy stály před objektivem fotoaparátu od chvíle, kdy byla fotografie vynalezena, v naprosté většině případů však za objektivem stál muž a žena před ním, jak ilustruje naše expozice v malém sálu galerie – Feminine Vintage, kde najdeme ženu na slavných fotografiích mistrů, jakými byli František Drtikol, Jan Lukas, Václav Chochola, Miroslav Tichý či Stanislav Tůma.
Nás však tentokrát bude zajímat především to, jak to vypadá, když žena figuruje před i za objektivem fotoaparátu. Jak vidí sebe a ženy blízké i neznámé ženy fotografky?
Schválně jsem hledala přístupy formálně i obsahově odlišné, abychom alespoň částečně obsáhli široké spektrum pohledů na věc. Nad slunce jasné je jedno – ženám fotografkám většinou nekonvenuje idealizující přístup mužů – fotografů, kteří v ženě hledají ideální objekt pro své touhy a představy… U žen zaráží míra upřímnosti, často humoru, ironie, sebeironie, kde – tu hraničící s drsným černým humorem, jak je vidět např. na černobílých dokumentárních fotografiích Dany Kyndrové z 80. a 90. let, či Libuše Jarcovjakové z let 70 a 80tých. Ta se výstavy účastní rovněž instagramovým cyklem zachycujícím poslední měsíce života její mámy, který autorce sloužil i jako psychoterapeutická arterapie při vyrovnání se se ztrátou blízkého člověka, s kterým měla komplikovaný vztah. Markéta Luskačová ve svém soustředění na napohled nevinný svět dětství zachytává i to něco tíživého, které čeká a plíží se pomalu do holčičího světa…Michelle Adlerová zachytává odlišná gesta žen a mužů v dopravných prostředcích, stylizuje sebe do podoby muže a ženy. Podobný princip najdeme rovněž u Barbory Bálkové, která v sobě a dalších portrétovaných ženách hledá podobu jejich ideálního mužského alter ega. Hledání různých podob svého já skrz hru s autoportréty vidíme i ve videu Veroniky Bromové. Autoportrét pořízený scannerem a podobně snímané fragmenty ženských intimních atributů najdeme u prací Nadii Rovderové a Jolany Havelkové. Pop-artový nádech mají fotografie v USA žijící finské fotografky Minny Pyyhkalla. Fotografické zachycení energií jing a jang najdeme u Mayling Ho, v Paříži žijící čínské fotografky, která se mimo výtvarné fotografie věnuje rovněž čínské medicíně a léčení za pomocí prvků šamanismu. Americká autorka Loli Kantor ve svém souboru Beyond the Forest zkoumá přeživší židovské komunity ve východní Evropě. Jako dcera rodičů přeživších šoa tak nachází vlastní kořeny a sílu žen v komunitách s těžkým břemenem minulosti za zády. Zkoumáni vlastní identity skrze fotografii, najdeme rovněž u Heleny Lukas v souboru Chybím si /Missing in action a u Blanky Chocholové a jejich rituálních autoportrétech. Magic Boxes od nejmladší autorky, slovenky Petry Áčové zpracovává multiumediálním způsobem její čerstvý zážitek mateřství formou průhledů pupíkem těhotného bříška do tajemného prostoru za ním. Petra Áčová je studentkou z bratislavského ateliéru VŠUP Miloty Havránkové, ta je na výstavě zastoupena ukázkou ze souboru Oživení / Revival z roku 1979 a rovněž portrétem babičky z 60. let ze souboru Proměny / Transformations. Něžné, ironické i poetické jsou třídimenzionální fotografické objekty od Suzanne Pastor. Podobný přístup ve své tvorbě zvolila i Eva Heyd, která pracuje s fotografií jak černobílou, tak barevnou a rovněž vytváří 3D objekty, do kterých své fotografie zasazuje. Celý klub galerie je věnován fotografiím Terezy Z Davle a jejímu souboru aktů z cyklu Grand Hotel, které zachycují zašlou krásu secesního hotelu Evropa na Václavském náměstí v kombinaci s eroticky jiskřící krásou těl modelek. Bohužel galerie není dostatečně velká, abychom expozici rozšířili o další a další polohy ženského vnímání ženství, doufám však, že jako úvod k tématu budou tyto ukázky dostačující. Představují ženy takové, jaké jsou, se svými krásami i depresemi, s problémy i radostmi, ženy se schopností nadhledu a se smyslem pro humor… Ukazují ženu silnou, která si i v temných stránkách obdobích dokáže najít sílu jít dál, jak symbolicky znázorňuje snímek ženy po mastektomii nazvaný Bojovnice / The Warior od Helly Hammid z roku 1979.